Search This Blog

Monday, January 28, 2008

JENAYAH SUDAH AMAT MENAKUTKAN

AKHIR-akhir ini saja tanah air dikejutkan dengan kejadian yang amat menakutkan yang mengancam dan mengganggu ketenteraman orang ramai.

Mulanya gempar kita digemparkan dengan kes pengakuan zina menteri kesihatan Chua Soi Lek. Lepas itu berlaku pula pembunuhan dalam lif ke atas Dato Krishnasamy, ADUN Tenggaroh, Johor dan anggota Majlis Tertinggi MIC.

Kemudian berlaku lagi kejadian melarikan kanak-kanak perempuan dari Jalan Kelang Lama, Selangor. Pada ketika rencana ini ditulis sudah 10 hari berlaku, tiada lagi dikesan, dan pencariannya dibuat hingga ke seluruh negara.

Ia sekadar menyebutkan sedikit dari teruknya penyakit sosial yang dihadapi oleh masyarakat Malaysia yang berada di ambang pilihan raya umum ke 12 bagi memilih kerajaan baru atau mnyambung semula kerajaan yang mampu membendung jenayah itu.

Skandal zina Soi Lek tidak diterima kanun kesiksaan sebagai jenayah berat. Ia hanya diterima sebagai satu dosa besar syariat Nabi Musa a.s., Nabi Isa Al-Masih a.s. dan Nabi Muhammad SAW. Kejahataan itu sama besarnya dengan jenayah membunuh, mencuri dan menyamun, berjudi dan berlanggan arak. Taurat, Injil dan al-Quran meletakkan di bawah jenayah hudud.

Pentadbiran sekular dan Islam Hadhari mengiranya kecurangan pribadi.

Tetapi ia mencemaskan sekalian ibu bapa, suami dan tok nenek akan kebersihkan anak-anak perempuan mereka, isteri mereka dan anak cucu mereka yang bebas keluar rumah untuk bersekolah atau bekerja kerana mereka mudah diperangkap dalam maksiat zina yang payah dihukum justeru itu bersifat suka sama suka dan kategorikan penyakit akhlak dan pribadi.

Zina itu hanya dikira jenayah apabila dibangsakan kepada rogol dan gangguan seksuil.

Ia amat mengganggu orang-orang berakhlak dalam dunia yang tidak boleh menyekat kanak-kanak dan wanita keluar rumah.

Pembunuhan Krishnasamy pula, seorang pemimin masyarakat berlaku siang hari, di tempat dan bangunan yang terdedah kepada laluan orang ramai, yang semua merasakan ia adalah tempat selamat.

Sebagai wakil rakyat Krishnasamy tidak merasa perlu diiring pengawal untuk naik ke pejabat partinya, tetapi maut menunggunya di situ, di tempat orang ramai turun naik.

Ia satu dari banyak kejadian bunuh yang berlaku kalau pun tidak setiap jam dan setiap hari, tetapi secara rambang adalah kejadian setiap minggu.

Wan Zaliha Radzi, bekas pengacara TV tidak dibunuh, tetapi tidak selamat lagi memandu sendirian tengah malam. Dia disekat tengah jalan, dipaksa masuk ke kenderaan lain, diambil apa yang ada padanya dan ditinggal di tengah jalan bersedirian tengah malam buta itu.

Keselesaan dan keselamatan bagi orang-orang baik sudah tidak terjamin.

Yang menjadi isu besar sekarang, berlaku lagi kejadian melarikan kanak-kanak perempuan termasuk yang baru bersekolah dan belum bersekolah. Ke pasar malam yang dekat dengan rumah atau ke padang permainan yang dekat dengan rumah tidak lagi tempat yang selamat.

Pasar malam dan taman permainan kanak-kanak yang dekat dengan rumah ada kemudahan orang ramai. Orang ramai itulah yang memakmurkan pasar malam dan padang permianan itu. Kalau taman permainan itu sudah tidak selamat lagi buat apa ia diadakan?

Bagi ibu bapa sekarang tempat seperti itu tidak lagi menjadi kemudahan yang menyeronokkan. Anak mudah dilarang pergi ke padang yang jauh. Tetapi bukan mudah menyekat anak di rumah sedang padang permainan hanya serantai atau dua rantai dari rumah.

Ibu bapa yang banyak kerja bukan ada masa sangat untuk membawa anak bermain di situ. Budak-budak boleh membuka pintu sendiri. Mereka keluar sendiri. Kalau tidak ke situ, kadang-kadang kanak-kanak kena keluar rumah untuk mengaji petang di tempat berdekatan. Sekarang tiada jaminan. Hendak ke situ pun terpaksa dihantar dan kemudian kena ambil balik.

Kaak-kanak yang dilarikan itu payah ditemui selamat. Hanya Yin, budak dari Perak yang hilang di Sogo Kuala Lumpur dihantar balik dengan selamat.

Bukan di tanah air kita saja anak gadis sunti hilang. Beberapa bulan itu kanak-kanak Inggeris yang bercuti ke Sepanyol bersama ibu bapanya hilang. Mereka bertemu Pope di Rom minta dia merayu supaya dipulangkan kanak-kanak itu. Akhirnya mereka balik ke England tanpa seorang anak.

Banyak lagi jenayah berbagai-bagai bidang berleluasa di tanah air yang sudah 50 tahun merdeka ini. Bermacam-macam yang sudah dibuat. Anggota polis ditambah. Rukun Tetangg ditubuh di setiap lokaliti. Anjing polis pun ditambah dan macam-macam lagi.

Kita awasi penganggur dan pendatang yang banyak. Tetapi yang tertuduh dalam kes pembunuhan wanta Mongolia, Altantuya ialah orang yang rapat dengan Timbalan Perdana Menteri dan dua orang anggota polis.

Malaysialah yang mula mengenakan hukum mati kepada pengedar dadah. Tetapi sudah ramai orang Malaysia yang ditangkap di luar negeri kerana membawa dadah. Hukum membawa dadah di Malaysia cukup keras. Mati mandatori. Tetapi mangsa dadah bertambah mengikut saat dan minit.

Berbuih-buih mulut Perdana Menteri hendak memerangi rasuah. Kata Soi Leh yang meletak jawatan dari menteri, dia tahu banyaknya pengamal rasuah di negara ini. Sekadar mulut berbuih tidak akan membasmi rasuah, tetapi bertindak dengan tidak teragak-agak akan ada kesannya.

Apa lagi yang hendak dibuat? Siapa hendak disalahkan? Lazimnya orang menyalahkan kerajaan. Tetapi pihak yang menyalahkan kerajaan itu disalahkan pula oleh orang lain. Apa yang mereka buat selain dari menyalahkan kerajaan saja?

Apa yang mereka boleh buat? Mereka boleh menahan diri dari mencuri dan merompak. Tetapi orang lain mencuri dan merompak juga. Mereka boleh tangkap penyeludup. Tetapi mereka tidak boleh hukum penyeludup. Kena serah pada polis. Kena macam polis dalam filem Hindustan, tiada polis yang boleh dipercayai.

Tetapi kerajaanlah yang bertanggungjawab atas kepincangan sosial itu. Ketika Rasulullah SAW lahir, Arab dalam jahiliyah. Jenayahnya lebih teruk dibandingkan dengan Malaysia sekarang. Mereka bunuh hidup-hidup setiap bayi perempuan.

Baginda bawa ajaran Allah yang dipancarkan dari al-Quran yang lengkap dengan undang-undang jenayahnya termasuk hudud. Baginda bentuk masyarakat beriman. Akhirnya baginda bentuk pemerintahan Islam di tengah masyarakat majmuk di Madinah – Islam, Yahudi dan jahiliyah. Baginda Islamkan Mekah dan seluruh tanah Arab melaksanakan syariyah.

Bukan sekadar jenayah dan jahiliyah hapus, bangsa Arab yang bengis itu jadi umat yang bertamadun.

Semua Arab sebelumnya adalah jahiliyah dan penjenayah. Bukan semuanya dikenakan hukum. Beberapa orang saja yang disabit dan dihukum. Tetapi ruh pelaksanaan syariah itu menanamkan kegerunan di hati setiap orang terhadap jenayah. Gerun itu yang menghentikan mereka melakukan jenayah.

Rom dan Parsi mengenakan berbagai-bagai-bagai pencegahan jenayah, tetapi jenayah berlesuasa. Penanayah takut semasa ada polis. Tetapi kesalayan yang tidak diketahui polis terlepas dari hukum.

Pelaksanaan jenayah syariyah membawa barakah, Allah tanamkan rasa takut semua orang terhadap jenayah. Mereka pun tidak suka dan benci kepada kejahatan sama ada polis ada atau tidak ada.

Tetapi tanpa peraturan syariyah, polis pun kadang-kadang menjadi penjenayah dan bersubahat dengan penjenayah. Hikmat syariat ini terkandung dalam al-Quran dan pesan sunah Rasulullah SAW.Apabila kerajaan Malaysia dinasihatkan supaya menerima pakai undang-undng itu, ia menolak kerana akan huruhara konon. Apabila ingantan itu diketepikan Malaysia menerima kesan teruk. Jenayah bermaharaja lela. Islam Hadhari dan kehidupan sekular tidak mampu menyekat jenayah.

No comments:

Post a Comment