Search This Blog

Thursday, March 27, 2008

CALON MELAYU BN JUGA PATUT DIHUKUM

TAN Sri Dr. Koh Tsu Koon yang meninggalkan kerusi DUN di sebelah Pulau Pinang untuk merebut kerusi Parilem di sebelah Seberang Perai seperti meragui sikap mengundi orang Melayu.
Dalam satu siding media dimintanya pengundi supaya jangan menghukum calon bukan Melayu Barisan Nasional.
Sepanjang pengamatan berpolitik orang Melayu selepas diperkenalkan pilihan raya orang Melayu tidak pernah mengenal perbezaan antara calon Melayu dan bukan Melayu baik semasa Perikatan mahu pun setelah menjadi BN. Sebaliknya tidak berani mana-mana orang UMNO menjadi calon BN di kawasan pengundi bukan Melayu.
Rata-rata calon bukan Melayu BN berebut-rebut hendakkan kawasan pengundi Melayu.
Koh Tsu Koon memilih kawasan sebelah Seberang Perai itu pun dipercaya mahukan sokongan pengundi Melayu itu.
Gerangan apa dia mengiatkan penundi jangan menghukum calon bukan Melayu BN? Adakah dia sudah tidak yakin lagi kepada orang Melayu, yang mungkin mulai bosan dengan BN khususnya di Pulau Pinang, kerana telah diperkuda BN negeri itu sejak Gerakan menyertai BN awal 70an?
Dengan imej rasuah, pentadbiran kewangan yang tidak berhemah, memupuk kroni, menuju arah wasrisan kekeluargaan, harga barang yang tidak terkewal, jenayah yang tidak terbendung, keruntuhan akhlak dan penularan penyakit sosial, hakisan amalan demokrasi dan kedaulatan rakyat yang semakin pudar, maka bukan sekadar calon bukan Melayu BN wajar dihukum, calon Melayunya ssendiri pun perlu dihukum.
UMNO sudah menjadi parti kayu reput yang berulat, dipenuhi oleh orang yang mencari kekayaan dan kepentingan diri yang sebanyak-banyaknya, BN menjadi ikan busuk menjadikan kerajaan menghukum dan menghidap darah rakyat bagi mengkayakan keluarga pemimpin-pmimpinnya. Tiada cara UMNO dan komponennya dapat dibersihkan tanpa menghukum kumpulan parti itu.
Jika BN dibiarkan berkuasa lagi, bukan saja pemimpinnya menjadikan negara seperti lembu gemuk dulunya dihisap darah hingga menjadi kurus kering, tetapi boleh menjadikan lembu itu bercerai kulit dengan tulang.
Tiada cara bagi UMNO itu dibaiki dan BN itu dibersihkan, melainkan dengan menghukum calon-calonnya – Melayu dan bukan Melayu.
Tentang Gerakan sendiri khususnya, sebelum ia berkuasa melalui BN, masih ada tanah dan harta orang Melayu di Pulau Pinang khususnya di Seberang Perai. Meski pun pentadbiran Negeri Selat di Pulau Pinang pada zaman penjajah dulu tidak bercorak pro Melayu, tapi ada juga berbaki harta orang Melayu semasa kemerdekaan dicapai.
Kerajaan Perikatan di bawah Ketua Menteri MCA Wong Pow Nee tidak mengambil berat kepentingan Melayu sebagaimana yang dihendaki oleh semangat UMNO, tetapi selama berketua-menterikan Dr. Lim Chong Eu dan setiausha politiknya ialah Dr. Koh Tsu Koon harta orang Melayu boleh dikatakan licin, yang masih kekal ialah tanah kubur. Tanah wakaf Islam pun terhimpit.
Kawasan Pulau Pinang itu sendiri sebelum Gerakan berkuasa, keadaannya kira-kira seperti Singapura sebelum Lee Kuan Yew berkuasa. Sebagai mana Melayu Singapura itu jadi sesjarah saja di bawah Lee Kuan Yew, maka pulau di bawah Lim Chong Eu dan setiahsaha politiknya adalah Dr. Koh Tsu Koon ntidaklah banyak beza dengan Singapura. Seberang Perai pun tidaklah banyak yang dapat dibanggakan oleh orang Melayu khususnya UMNO.
Dr. Lim Chong Eu tidak mengambil Timbalan Ketua Menteri UMNO dari orang yang tajam perhatian politiknya tetapi memilih UMNO veteran yang sudah warga emas, Datuk Ahmad Badawi.
Masa mudanya memanglah dia kritikal dan lantang. Sesiapa pun yang jadi warga emas, tidaklah sukar untuk diurus.
Ia memberi laluan mudah kepada pimpinan Gerakan untuk memperkuda orang Melayu, UMNO dan Barisan Nasional. Kalau Prof. Dr. Syed Husein Al-Atas yang menjadi Presiden pengasas Gerakan boleh dimasukkan Chong Eu ke dalam poketnya, maka tidaklah apa-apa masalah untuk memperkudakan UMNO apa lagi ketua kanannya dalam kerajaan seorang warga emas.
Sejak lebih 20 tahun lalu orang Melayu banyak membangkitkan tentang hakisan orangMelayu dan hartanya di Pulau Pinang, malah ia disalak begitu rupa orang UMNO, tetapi tiadalah apa yang dapat dibuat untuk membela nasib dan kedudukan orang Melayu di Pulau Pinang termasuklah Seberng Perai.
Politik Gerakan yangdililndungi oleh Barisan Nasional itu adalah mengecewakan orang Melayu. Kalau Nor Muhamad Yaakub, Menteri Kewangan Kedua itu boleh dikira ssebagai orang Melayu, dia sendiri tidak berani menjadi calon di mana-mana di bahagian Pulau Pinang. Dia ditumpangkan di Tasik Gelugor.
Itulah yang membayangkan nasib orang Melayu di bawah politik Gerakan yang kini diwarisi oleh Koh Tsu Koon.
Kalau orang Melayu bosan dengan calon BN khususnya dari Gerakan, ia bukan kerana perkauman, kerana Melayu jarang gagal mengundi calon bukan Melayu BN sebelum ini, tetapi adalah gara-gara politik Gerakan yang dilindungi oleh BN.
Maka yang perlu dihukum sekarang ialah semua calon BN, Melayu dan bukan Melayu.
Calon aternatif pun terdiri dari semua – Melayu dan bukan Melayu.

No comments:

Post a Comment