Search This Blog

Thursday, March 27, 2008

GEJALA BN DITOLAK BERKEMBANG

KEPUTUSAN Pilihan Raya 8 Mac memperlihatkan kian bertambahnya pengundi menolak Barisan Nasional. Kelantan yang amat diidamkan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Badawi dan Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Najib, bukan sekadar tidak berhasil, tetapi ia seperti mengembalikan semula negeri itu ke era Pilihan Raya Umum 1990 – 18 tahun lalu.
Bukan sekadar ia lari jauh dari keputusan tahun 2004, tapi ia hanya elok sedikit dari keputusan tahun 1990. Tahun 1990 BN dapat sifar, tetapi ini ia sekadar dapat enam DUN.
Bukan sekadar megecewakan PM dan timbalannya, malah pengkalan PM di Pulau Pinang roboh seperti robohnya BN di Kelantan. Kawasan bukan Melayu seperti habis langsung. Yang tinggal kawasan Melayu saja. TPM berkubu di Kelantan tetapi kubunya di Pahang dapat ditembusi pembangkang. PAS dan DAP masing-masing dapat dua.
Keputusan kali bukan sekadar DAP mencapai kejayaan besar di Pulau Pinang, Perak dan Selangor tetapi ia menunjukkan kemajuan yang membersangsangkan di Negeri Sembilan. Ia dapat 10 kerusi.
PAS disamping mempertahankan Kelantan, ia menawan Kedah yang diidamnya sejak tahun 1969. Ia menambah sekali ganda di Terengganu – dari 4 kepada 8. Ia dapat 4 arliman dan 8 DUN di Selangor, 6 DUN di Perak. Tetapi yang menariknya PAS berjaya menebusi Johor dan Negeri Sembilan, suatu yang tidak peernah difikirkannya selama ini. Ia dapat dua di Johor dan satu di Negeri Sembilan.
Maka banyaklah analisis yang dibuat oleh para penyokong BN di TV dan akhbar tentang prestasi BN yang tidak cemerlang, tidak gemilang dan tidak lagi dikira terbilang itu.
Kebanyakannya menyimpulkan ia adalah gara-gara undi protes.
Tidak ditolak gejala protes itu ada, tetapi yang utamanya ialah kian besarnya gejala penolakan terhadap BN. Ia mula dapat ditunjukkan. Sebelum ini gejala penolakan itu sudah berkembang, tetapi protektif yang BN perolehi dari SPR, undi pos dan pasukan beruniform menyebabkan penolakan itu tidak berjaya.
Bukan sedikit bilangan pengundi yang dibeli undinya. Bukan kerana mereka itu hendak mengundi BN sangat, tetapi dengan wang yang dilambakkan terutama malam sebelum mengundi, menyebabkan mereka mengundi BN. Pembangkang tidak ada benda yang hendak diberi selain dari menjanjikan pembelaan nansib mereka.
Tetapi pengundi yang rata-rata miskin terbutang budi dengan pemberian kain batik dan kain pelikat dan lain-lain sogokan. Bukan pasal baiknya BN itu mereka undi, tetapi dapat habuan dalam pilihan raya itu.
Kalau amalan membeli undi dalam pemilihan UMNO yang dikecam oleh semua pihak dalam UMNO berjalan berleluasa, UMNO membeli undi perwakilannya di Kubang Pasu bagi mengelakkan Dr. Mahathir jadi perwakilan, maka apa yang menghalang jentera BN membli undi dan menggunakan politik wang dalam pilihan raya.
Para penganalisis di TV dan media tidak membangkit hal ini dan mengapa orang memberikan undi kepada BN secara yang tidak sah.
Ugutan yang dibuat oleh samseng parti dan kongsi gelap, akan bencana yang akan dihadapi kiranya tidak mengundi BN dan betapa adanya nombor siri pada kertas undi menakutkan orang awam untuk memberi undi kepada calon selain dari BN. Bukan kerana mereka ikhlas untuk mengundi BN tetapi ugutan menyebabkan mereka mengundinya.
USNO kalah kepada Berjaya dulu bukan kerana USNO tidak berpengaruh, tetapi penghantaran polis dan pasukan beruniform yang ramai sepanjang pilihan raya di Sabah itu, menyebabkan pengundi Sabah takut kalau tidak mengundi parti yang disokong oleh kerajaan pusat. Bukan kejayaan Berjaya itu kerana disokong oleh rakyat, tetapi takut apa akan jadi kalau tidak menyokong parti yang direstui pembentukannya oleh pemimpin kerajaan pusat.
Selain dari itu berbagai-bagai penipuan atas kerjasama SPR menyebabkan pengundi tidak dapat melaksanakan haknya secara bebas. Justeru itu BN sentiasa dapat menyelamatkan kuasanya dengan majoriti dua pertiga.
Dalam pilihan raya kali ini kesedaran pengundi bertambah. Penyokong UMNO dan BN merasa tidak puas hati dengan pentadbiran Pak Lah terserlah selepas pilihan raya 2004.
Bukan sekadar penentang BN tidak puas hati, penyokong BN dan penyokong kerajaan pun ikut tidak puas hati. Orang-orang yang tidak puas hati kepada Dr. Mahathir dulu merasa seolah-olah Mahathir jauh lebih baik. Ia berkembang sebelum Dr. Mahathir ssendiri meluahkan kekecewaannya.
Apabila Mahathir memulakan protesnya, maka ia memberi peluang kepada pengundi yang selama-lamanya tidak puas hati dan yang merasakan BN adalah buruk, bangunan bagi mengamalkan hak dan kebebasannya.
Antara orang UMNO itu memprotes, tetapi ramai pula dari mereka yang tidak lagi mempercayai UMNO. Di Kelantan saja, orang UMNO yang menyertai PAS selepas 2004 sekitar 5,000 orang. Mereka bukan memprotes tetapi mereka menerima PAS.
Mungkin yang menyokong PKR itu golongan protestan. Tetapi mulanaya dilihat seperti protes. Tetapi setelah 10 tahun, ia bukan lagi protes. Ia sudah menjadi satu kumpulan menolak BN. Golongan yang menolak BN ini ramai dan sejak 10 tahun dulu mereka menyelaraskan tentangan itu.
Hal-hal yang menyebabkan BN ditentang amat banyak. Sejak merdeka, BN mula leka dengan peluang yang boleh didapati dari kerajaan. Mereka menyapu apa saja yang boleh didapati. Mereka jadi penerima rasuah dan menggalakkan amalan rasuah. Sejak merdeka, UMNO, BN, dan kerabatnya menjadi agen penggalak rasuah.
UMNO juga menjadi agen penjual bangsa dan hak orang Melayu. Perjuangan bahasa hanyut, budaya hanyut, jatidiri Melayu sudah tidak jadi teras jatidiri Malaysia. Tiada apa lagi yang dapat dibangga dengan Melayu.
Semuanya amat sangsi dengan orang yang masuk UMNO sekarang kesrana mereka tidak tahu apa sebenarnya perjuangan UMNO yang menuntut kemerdekaan dulu. Yang masuk UMNO sekarang bukan lagi berjuang untuk Negara, tetapi adalah untuk membolot peluang yang boleh diperolehi dari kerajaan kerana kerjaan itu dikuasai oleh UMNO.
Sebenarnya sudah lama orang mahu menolak UMNO, tetapi kerana UMNO berkuasa atas polis, menggunakan polis atas nama keamanan tetapi sebenarnya adalah untuk mengelakkan orang ramai dari membincangkan keburukan pemimpin-pemimpin UMNO.
Bukan semuanya suka kepada UMNO, tetapi SPR bekerja untuk menyelamatkan UMNO. Maka dengan segala tipu muslihat SPR, tidak dapat pengundi untuk menyekat UMNO dari berkuasa lagi dan bermaharajalela lagi.
Orang yang bersungguh seperti Anwar Ibrahim masuk UMNO bukan kerana UMNO itu elok, tetapi ia adalah saluran mudah untuk mendapatkan kuasa. TEtapi kerana UMNO itu beergelumang dengan semua anasir yang bercelaru, maka Anwar yang berjanji untuk membuat perubahan dari dalam telah mereka hukum.
Maka factor Anwar ikut menyuburkan lagi gejala penolakan UMNO. Cuma Anwar agak lambat mengaktifkan kegiatan untuk mengajak orang menolak UMNO dan BN. Dalam masa setahun ini saja dia cergas. Dia belum cukup peluang untuk menyusun gerakannya. Cuma dia membantu membuka ruang kepada orang ramai untuk menolak BN.
Gabungan dari penolakan yang sudah lama dengan protes Dr. Mahathir dan keagtifan baru Anwar, penyelarasan gerakan antara PAS, DAP dan individu-individu yang sudah lama sedar, berjaya menunjukkan cabaran ketara kepada BN.
Apa yang dialami oleh BN itu bukan sekadar protes. Banyak kerenah yang ia bukan wujud untuk berkhidmat, tetapi untuk berkuasa sekadar yang dimampunya saja.

No comments:

Post a Comment